Ćwicz na zdrowie!

Ćwiczenia w ciąży?

Regularne ćwiczenia fizyczne w czasie ciąży poprawiają nastrój przyszłej mamie i znacząco obniżają poziom zmęczenia. Do takich wniosków doszli niedawno naukowcy.

Badanie przeprowadzone przez Anca Gastona i Harry Prapavessis na University of Western Ontario dowiodły zaś, że regularne ćwiczenia cztery razy w tygodniu zapewnią kobietom w ciąży poprawę samopoczucia psychicznego oraz obniżą poziom zmęczenia. Ogólną kondycję mogą poprawić w ten sposób także kobiety, które na początku ciąży nie podejmowały się żadnej aktywności – czytamy w serwisie onet.pl.

Z badań opublikowanych w czasopiśmie Psychology & Health wynika, że dzieci matek, które mają depresję lub poczucie lęku w czasie ciąży mają po narodzinach wyższy poziom kortyzolu w organizmie. To powoduje z kolei zaburzenia umiejętności poznawczych w czasie dorastania i ryzyko zaburzeń rozwojowo-p­sy­chicz­nych. Ponad to poczucie zmęczenie trwale towarzyszące ciężarnej podwyższa ryzyko bezsenności oraz konieczności cesarskiego cięcia.

O zaletach aktywności sportowej w ciąży pisano już wiele. Dzięki nim przyszła mama:

• szybciej odzyskuje sprawność po porodzie

• lepiej znosi sam poród

• w mniejszym stopniu odczuwa typowe dla ciąży dolegliwości

• ćwiczenia w ciąży dobrze wpływają na trawienie, dzięki czemu może uniknąć nieprzyjemnych zaparć

• ćwiczenia regulują prace serca i płuc

• organizm jest lepiej dotleniony, dzięki czemu kobieta czuje więcej energii i zadowolenia

• aktywne kobiety mniej tyją w trakcie ciąży  i dłużej są w stanie samodzielnie wykonywać codzienne czynności

• dzięki aktywności fizycznej spada ryzyko depresji przed i poporodowej, która bardzo często powiązana jest z brakiem akceptacji dla własnego ciała zmienionego ciążą oraz długotrwałym przemęczeniem

• sport wpływa także na obniżenie poczucia lęku

Ciąża to nie choroba. Dlatego jeśli nie ma przeciwwskazań warto poświęcić trochę czasu dla dobra własnego zdrowia i zdrowia dziecka. Najpopularniejsze sporty zalecane kobietom w ciąży to: joga, spacery, fitness dla ciężarnych, aqua aerobik, pilates oraz pływanie. Jest w czym wybierać, więc o wymówkach nawet nie chcemy słyszeć.

Źródło: http://kobieta.onet.pl/dziecko­/cia­za­-i­-po­ro­d/ak­tyw­no­sc-fi­zycz­na­-wa­zna­-w-cza­sie­-cia­zy­/f1p15

    Partnerzy